Ontwerp verlichting met geïntegreerde tramleidingen
Den Haag Spui Verlichting
Nieuw imago voor de Hartlijn van Den Haag
Het Spui is één van de belangrijkste routes in de Haagse binnenstad. In ‘De Kern Gezond’ visie, die door de gemeente Den Haag is opgesteld, wordt het Spui de ‘hartlijn’ van de stad genoemd. Belangrijke, parallel gelegen straten en gebouwen zoals de Tweede Kamer, de bibliotheek, het stadhuis, de Nieuwe Kerk en diverse theaters worden door deze lijn met elkaar verbonden. Om van deze route het hart van de stad te maken, is in het nieuwe profiel meer ruimte opgenomen voor voetgangers, terrassen en andere verblijfsfuncties.
Tramgeleiding en verlichting aan één mast
Om het straatbeeld rustig en monumentaal te krijgen, zijn de masten in een strak ritme op één lijn met de bomen gezet. De ambitie was de masten voor de afspanning van de bovenleiding van de tram en de verlichtingsmasten te combineren waardoor een palenwoud vermeden kon worden. Deze combinatie vroeg om een specifieke mast die sterk genoeg zou zijn om beide te dragen. Voor het Spui is een conische mast ontworpen die onderaan breed is en naar de top geleidelijk smaller wordt. De tramdraden zijn aan de masten bevestigd met behulp van een hiervoor ontwikkelde ring.
Speciaal armatuur voor nieuw lamptype
De hoofdgedachte van het concept is: “het licht van binnen naar buiten brengen”. Aan de mast is een arm bevestigd die aan beide uiteinden plaats biedt aan een verlichtingsarmatuur.
Voor alle lichtpunten werd gekozen voor een type lamp met een levensduur van 10 tot 15 jaar waar nog geen armaturen voor bestonden. In samenwerking met Philips Denemarken is een vacuüm gevormde kap ontwikkeld voor aan de arm van een hangarmatuur voor boven de kruispunten.
Locatie Spui, Den Haag
Ontwerpers Arjan Karssen BNO, Marike Oudijk
Partners Holland Railconsult, Rinus van Ommeren P.M.F. Machinefabriek Bergum BVHTM, Haagsche Tramweg Maatschappij Ramon Jansen, Jaqueline Moors
Opdrachtgever gemeente Den Haag
Omvang profiellengte 1 km
Jaar van ontwerp 1997 – 2004
Fotografie Jeroen Alberts, Amsterdam